Gichin Funakoshi
Történelem
A Shotokan jelentése:
Gichin Funakoshi az általa kidolgozott rendszert mindig is csak karate-do-nak hívta, az idők során azonban annyian
megváltoztatták, annyi új stílus keletkezett, hogy mára teljesen elfogadottá lett a shotokan mint stílusnév is
(Az első edzőtermet a mester beceneve után "Shoto" iskolájának Shoto-kan-nak nevezték el.
Innen ered a későbbi Shotokan Karate elnevezés megkülönböztetésül más stílusoktól).
A karatedo története
A harci művészetek, amelyek egyik ágát a karate képezi, kialakulásukban az idő számításunk előtti időkre vezethetőek vissza.
A puszta kezes harc rendszerzése és oktatása egészen i. e. 3000-ig nyúlik vissza, amikor Indiában egy Kalpattica nevu rendszer jött létre,
amely állítólag a medve, a tigris, a leopárd, a kígyó és a sárkány mozgását utánozta. Az iskola beavatottjai vaspecséttel jelölték meg magukat.
Indiából az V. században Bodhidharma (Daruma) közvetítésével terjedt el ez a rendszer Kínában is,
mert a hittérítő körútján azt tartotta, hogy a buddhista vallást fizikai erőnléttel is ki kell egészíteni.
Kialakult a Chuan-shu és a Shaolin-Chuan, a kung-fu és karate irányzatok két ősi alapja.
A kínai eredetű harcművészet a helyi önvédelmi módszerekkel kiegészülve vezetett az okinawai karate kialakulásához.
A folyamatot nagyban segítette, amikor az 1600-as években betiltották Okinawán a nyilvános fegyverviselést, majd a fegyverhasználatot is
a lázadások elkerülése végett. Ekkor még a harci muvészetet Kínai-kéznek nevezték, az üreskéz jelentésű karate szó csak 1894-ben jött létre.
Okinawa szigetén három fo iskola alakult ki, amelyeket helységekrol neveztek el. Ezek a Naha-te (alapítója Higaonna Kanryo),
amelyhez tartozó ágazatok a goju-ryuu (Chojun Miyagu) és a shito-ryuu (Kenwa Mabuni), a Shuri-te (Sakugawa, Sionja, Matsumura, Itosu),
amelyhez a shotokan-ryuu (Funakoshi Gichin), illetve a wado-ryuu (Hironori Otsuka) tartozik, valamint a Tomari-te,
amely ágazatai például az uechi-ryuu vagy a matsubayashi-ryuu. Magyarországon Tomari-te még nincsen.
Shotokan karate
1922. májusában a Japán Nevelésügyi Minisztérium az atlétika népsze-rűsítésére bemutatót szervezett. Úgy gondolták,
a rendezvény sikerét fokozzák azzal, ha valami különleges látványosságot is beiktatnak a műsorba.
Így került sor Gichin Funakoshi okinawai karatemester meghívására.
Funakoshi apró termetű, 155 cm magas ember volt, aki az Okinawai Harci Szövetség, a Shobukai titkáraként működött,
és amikor a meghívást elfogadta, már 51 éves volt. A Shuri-te mellett ismerte a Goju, Shito és Uechi ryukat is.
Mesterei Yatsututsune Itosu és Matsumura voltak.
A meghívás egy hétre szólt, és amikor Funakoshi a japán partok felé hajózott, még nem sejthette, hogy szülőföldjét már sohasem fogja viszont látni.
Nagy reményekkel kelt útnak, és közben verset írt: "Ki fogja éltetni, továbbfejleszteni a karate igazi lényegét, talán én lettem kiválasztva erre,
ha így van, az istenek előtt esküszöm, hogy elindítom a karate nagy megújulását."
A bemutató után Jigaro Kano, a dzsudó megalapítója marasztalta, ne utazzon vissza, hanem kezdjen Japánban tanítani.
Így Funakoshi bemutatókat tartott a Kodokánon (Dzsúdó Főiskola) és a Budokaion (Harci Művészeti Kollégium), de nagyon szegényesen élt, és a megélhetéséhez szükséges pénzt betűrajzolással teremtette elő.
1924-ben a Keio Egyetemen megszervezte az első Karate Klubot, és 1927-ben már három iskolában tanitott.
1925-ben Yoshitaka nevű fiatal, önálló, ötszőnyeges dojót (gyakorlóterem) nyitottak, amit Shotokan-nak neveztek.
Három könyvet is írt, de a legfontosabb az 1939-ben megjelent Karate-do instrukciók.
A második világháború után 1948-ig Japánban minden harci művészettel kapcsolatos tevékenység tiltva volt. A tilalom feloldása után Funakoshi,
bár közeledett a 80. életéve felé, ismét elkezdett tanítani. A karatéról vallott nézete eltért sok későbbi követőjétől.
Szerinte a karate legfontosabb feladata a jellem nevelése, amit gyakorlatok, főként formagyakorlatok egyre koncentráltabb
végrehajtásával lehet elérni. A versenyszerű küzdelmet ellenezte, mert ezzel szerinte a karate lényege vész el.
A gyakorlatok egyre elmélyültebb végrehajtása, ahol a test már feltétel nélkül engedelmeskedik a pszichikum parancsainak,
más feladat, mint a versenyeken pontok után törekedni. Egyébként, "ha egyszer tökéletesen elsajátitottad a formagyakorlatot,
akkor alkalmazni tudod a küzdelemben is." De nem a küzdelem a fontos, inkább "törekedj a jellem tökéletesítésére,
légy hűséges, igyekvő, ismerd el a másikat, őrizkedj az erőszakos cselekményektől."
Funakoshi az akkori mestereknél nagyobb intelligenciával szavakba tudta foglalni a karate elméletét,
és olyan rendszert dolgozott ki, ami mások által is érthető és követhető. Nem hitt a látványos technikákban, az öv feletti rugásokban,
ezért rendszere ilyeneket nem is tartalmazott. Az Okinawáról hozott formagyakorlatokat leegyszerűsítette,
de technikai elemekkel változatosabbá tette. Sokszor a formagyakorlatok nevét is a jellemzőbbre változtatta.
Ő maga keményen edzett, testét tölgyfa botokkal ütötte, hogy ellenállóbbá tegye.1949-ben híres tanítványával Masatoshi Nakayamával
megszervezte a Japán Karate Szövetséget. 1951-ben Funakoshi ellenvéleménye dacára bevezették a szabad küzdelmet,
és 1957-ben létrejött az első hivatalos verseny. Ebben az évben halt meg Funakoshi is.
A Shotokan hagyományait legszélesebb körben fő tanitványa, Nakayama terjesztette tovább.
Munkásságát a szövetség létrehozása, a versenyszabályok kidolgozása, az első verseny megszervezése és mintegy 20 könyv fémjelzi.
Az igazi karate lényegét mestere szellemében fogalmazta meg: "A sport a versenyzőket gyorsan fejleszti.
Keményen gyakorolják a fizikai technikákat amíg fiatalok és versenyeznek. Az évek múlásával azonban a test hanyatlik,
és már nem lehet megfelelő a versenyhez. A szűk cél felé elérik a csúcsot, majd gyorsan hanyatlani kezdenek.
A karate-do célja nem ilyen szűk, mint a győzelem. A lépcsőn való felfelé haladáshoz lehetne hasonlítani. Amikor a tudat és a test együtt fejlődik, akkor a tanítvány egyre feljebb kerül.
Még ha a test hanyatlik is, a személyiség tovább fejleszthető. Ez a folyamat halálig tart, hiszen senki sem tökéletes."
A Shotokan irányzat, mivel öreg, fiatal, férfi és nő számára gyakorolható, az egész világon népszerű lett.
DOJO ETIKETT
A SHOTOKAN KARATE VISELKEDÉSI SZABÁLYAI
VISELKEDÉS
A karatéban van egy multifunkcionális szó, japánul „osu” (ejtsd: ossz), ezt tulajdonképpen mindenre használható:
köszönéskor, tiszteletadáskor, üdvözléskor, felszólalás előtt, bocsánatkéréskor, stb. és általában meghajlás is jár vele.
Ezzel fejezzük ki mély tiszteletünket.A dojoban (edzőteremben) a tisztelet a legfontosabb.
Be- és kilépéskor kötelező meghajolni a terem felé, és hangos, érthető „osu!”-szal köszönni.
Ugyanígy kell meghajolni és hangosan köszönni a magasabb övfokozatúaknak,ha megszólítod vagy megszólítanak.
Az edzést általában sorakozó nyitja és zárja. Övfokozat szerint sorakoznak fel a karatékák, a legnagyobb fokozatú,
tehát a feketeövesek elől, és mögöttük az egyre alacsonyabb fokozatúak. Középen elől áll a mester,
aki a klubban vagy az adott edzésen a legmagasabb fokozatú, és az egész sor a legelöl álló feketeöves vezénylésére letérdel japánülésbe,
majd egy percig behunyt szemmel meditál. Ilyenkor illik elgondolkozni, hogy milyen teljesítményt várunk el magunktól az edzésen,
és összeszedhetjük a gondolatainkat és energiáinkat. Ezután mélyen meghajolunk az oltár felé
(ami általában Funakoshi mester fényképe, és/vagy egy japán zászló), majd az edző felé tisztelgünk meghajlással és hangos „osu”-val.
Edzés közben nem szabad beszélni, csak ha felszólítanak, vagy ha szólni kívánsz, de azt is előtte hangos „osu”-szal kell jelezni.
Nem szabad elfelejteni, hogy az alacsonyabb övfokozatúak felé is tiszteletet kell mutatni, hisz semmivel sem kevesebbek,
még ha nem is haladtak annyira előre az „Úton”.
A gyakorlatok közben lazítani, ruhát és hajat igazgatni nem szabad.
Nem kell közben odafigyelni mások gyakorlatára, kritizálni, javítgatni, csak azzal törődj, Te hogyan csinálod!
Összefoglalva: ügyelj a tisztaságra, legyél tisztelettudó, maximális odaadással gyakorolj,
ne zavarj másokat a gyakorlásban és tartsd szem előtt a karate öt alapelvét:
Jellem, Tisztelet, Szorgalom, Önuralom, Akarat.
MIÉRT VAN DOJO ETIKETT?
A Shotokan Karate egy klasszikus harci művészet. Az egymás közötti kapcsolatokat a Dojoban
a hagyományos japán karate tradíciók szabályozzák. Ezek a viselkedési normák hosszú idő alatt alakultak ki és jól beváltak.
A modern nyugati társadalmakban ezek a normák nem szokásosak, tehát külön meg kell tanulnod őket,
ha a Shotokan útját akarod járni. Vannak akik könnyen elfogadják a viselkedés szabályait, mások nehezen.
Az etikett betartása Dojonként lehet enyhébb vagy szigorúbb. A szabályokat nem minden edző tartja és tartatja be szó szerint,
de attól még léteznek és hozzátartoznak a Shotokan Karatéhoz. Ha más klubban, más Dojoban edzel, tartsd be a Dojo etikettet,
míg meg nem ismered a helyi eltéréseket. Nyugodt lehetsz, mert ezek nemzetközi szabályok, amelyek minden Shotokan Dojora érvényesek.
MIELŐTT A DOJOBA LÉPSZ
A gyakorló ruhád (karate-gi) mindig legyen rendes és tiszta. Ha elszakad meg kell varrnod vagy foltoznod.
Egy javított, foltozott karate-git hordani nem szégyen, de egy szakadtat vagy piszkosat viselni igen.
A nők, lányok egyszínű fehér pólót hordhatnak a karategi alatt, a férfiak semmit!
Nem viselhetsz semmilyen ékszert, karórát edzés alatt!
A Dojoban mezítláb folyik az edzés, - a szabály alól kivételt az edző tehet,
- ezért a cipőt, papucsot szépen rendben, sorban helyezd el, a Dojo bejárata mellett, ha lehet kívül!
DOJOBAN
Amikor belépsz a Dojoba, vagy elhagyod azt, állj meg az ajtóban befelé fordulva, hajolj meg és mondj hangos OSS!-t.
Ez jelképezi a Dojo és a bent levők iránti megbecsülésedet. Ha beléptél a Dojoba és még nem kezdődött el az edzés,
sorban menj oda a magasabb övfokozatúakhoz, meghajlással és OSS!-val köszöntsd őket! Kezdd a legmagasabb övfokozatúval!
Ha már bent vagy a Dojoban és nálad magasabb fokozatú lép be várj, amíg ő maga végez a köszöntésekkel,
azután menj oda hozzá és köszöntsd! Ha magasabb fokozatú kezet nyújt neked, két kézzel viszonozd - ez a tisztelet jele.
A kezeid tartsd egyformán, ne a csuklóját, vagy az alkarját fogd meg a balkezeddel, mert az tiszteletlenség.
Ha feketeöves, vagy az edző lép a Dojoba, a rangidős (legmagasabb övfokozatú) karateka vezényeljen SEMPAI / SENSEI / SHIHAN NI REI!-t,
a válasz: OSS! A küzdelmet ne gyakorold, ha az edző nincs jelen. A DOJO rendes, tiszta és biztonságos állapotának fenntartásáért mindenki felelős.
Tilos a Dojoban enni, inni, rágógumizni és dohányozni.
AZ EDZÉS KEZDETE
Az edzés kezdetére a rangidős karateka álljon az első sor jobb szélére, és rangsor szerint sorakoztassa a csapatot.
Igazodj jobbra és előre. Amikor az edző szemben feláll a csapattal, a rangidős vezényeljen üdvözlést:
SEMPAI / SENSEI / SHIHAN NI REI!-t és OTAGAI NI REI!-t. Mindkettőre válaszolj meghajlással és hangos OSS!-szal.
Ezzel az edzés elkezdődik.
AZ EDZÉS
Ha késve érkezel az edzésre, belépés és köszönés után térdelj le az ajtó mellé, a terem felé nézve SEIZA-ba.
Ha az edző szólít, fordulj felé, hajolj meg és mondj OSS!-t. Utána gyorsan állj be a sorba!
Ilyenkor már ne kezdj el a társaidnak köszöngetni, beszélgetni! PRÓBÁLJ NEM ELKÉSNI! Mindig gyorsan hajtsd végre az utasításokat!
Ne lépj ki a sorból anélkül, hogy arra engedélyt kérnél az edzés vezetőjétől. Ha el kell menned, ne mászkálj a csapat és az edző közötti téren,
lépj a sorod mögé, menj ki a sor mentén oldalra, és ott távozz. Mindig a megfelelő megszólítást alkalmazd az edzésvezető felé
(SEMPAI, SENSEI, SHIHAN) a Dojoban. Ha hozzád szól, mindig nyugtázd hangos OSS!-szal.
Ha valamit mondani akarsz az edzőnek, várd meg az alkalmas pillanatot pl. két gyakorlat között, Yasume alatt,
magyarázat idején, kérdésre,.. és hangos OSS!-szal jelezd a szándékodat. Ha az edző megkérdezi mit akarsz, akkor közöld vele.
Ha bármit adsz a feljebbvalódnak mindig két kézzel nyújtsd át. Ez a tisztelet jele. Az edzésed komoly dolog.
Ne nevetgélj, ne vihogj, ne beszélj és ne szakítsd meg a gyakorlatot. Mindig FUDO DACHI-ban várd a következő utasítást,
hallgasd a magyarázatokat. Soha ne álldogálj csípőre vagy karba tett kézzel. Az edzésvezető minden utasításának kérdezés nélkül
engedelmeskedned kell a Dojoban. Nem fog olyasmit kérni, amit ő maga ne próbált volna ki.
Ha nem tudod helyesen végrehajtani, akkor próbáld a legjobb tudásod szerint megtenni. NE ADD FEL!
A páros gyakorlatok megkezdése előtt, és befejezésekor a partnered felé hajolj meg és mondj OSS!-t.
A szünetek alatt ne ülj le, ne támaszkodj, ne feküdj le! Csinálj valami hasznosat, ne vesztegesd el az edzésidődet!
AZ EDZÉS BEFEJEZÉSE
Az edzés végén az edző felsorakoztatja a csapatot és megáll velük szemben.
A rangidős, aki az első sor jobbszélén áll, vezényeljen: SHINZEN NI REI!-t, válasz OSS!,
az edzésvezetőnek megköszönjük az edzést- vezényszavak: SEMPAI / SENSEI / SHIHAN NI REI!
Az edző általában a YAMAE, YASME! vezényszóval jelzi, hogy vége az edzésnek.
Mielőtt kilépsz a Dojoból, ne felejts el megállni az ajtóban befelé fordulva, hajolj meg és mondj OSS!-t.
NE FELEDD!
A Dojo etikett ugyanúgy része a Shotokan Karaténak, mint az ütések, rugások stb.
Ha nem tanulod meg és nem tartod be, akkor nem Shotokan-t csinálsz.
Senki sem kényszerít téged, hogy a Shotokan útját járd, járhatod a saját utadat, ha azt jobbnak tartod.
Ha azonban edzéseken veszel részt, a Dojo közösségéhez tartozol, azt önként vállalod,
tehát be kell tartanod az udvariasság szabályait, tisztelned kell a rangban feljebb levőket,
de nem csak őket, hanem minden társadat.
A tisztelet kijár a rangban feljebb lévőknek,
tehát kijár neked is a nálad alacsonyabb övfokozatúaktól - EBBEN A SORRENDBEN!
Karatéról általában!
A karate nemcsak sport, hanem gyakorlati célokat szolgáló harcművészet.
Régen az elnyomott osztályok és a leigázott nemzetek tagjainak gyakran megtiltották a fegyverviselést,
aminek következményeként virágzott a fegyvertelen önvédelmet oktató, többnyire titkos iskolák.
A karate azért emelkedett ki, mert századunk elején Japánban,
minőségi ugrás következett be a harcművészetek fejlődésében.
A karate ma is magán viseli a hosszú történelmi fejlődésének jegyeit.
A karate harci művészetként arra törekszik, hogy alkalmazója
lehetőleg egyetlen pontos találattal harcképtelenné tegye ellenfelét.
A nagy többség számára a karate az önnevelés hatékony eszköze,
amely a jellem, a lelkierő és a fizikai képességének fejlesztését szolgálja.
A karate egyúttal önvédelmi rendszer, ezért biztonságérzetet ad és önfegyelemre tanít.
A Shotokan karate megteremtője: Funakoshi Gichin.
Fudokan( szilárd alapok háza) karate megteremtője: Prof. Dr. Ilija Jorga.
Fudokan karate hazai képviselője: Shihan Nánai Ferenc.
Fudokan címert a sas, nap, tigrisfej, hullám jelképezi.
A karatékának öt fő tulajdonsággal kell rendelkeznie!
1. Jellem
2.Tisztelet
3. Szorgalom
4.Önuralom
5. Akaraterő
"A karate célja nem a győzelem vagy a vereség eldöntése, hanem a gyakorlatok tökéletesítése és a jellem fejlesztése!"
(G. Funakoshi)